کد خبر: ۱۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
یادداشت/

صنعت موتورسیکلت نیازمند تحولات بنیادی است/ تامین بازار داخل بستری برای صادرات

صنعت موتورسیکلت با توجه به شرایط موجود نیاز به تحولات بنیادی دارد. موتورسیکلت‌سازان داخلی دیدگاه صنعتی نداشته و تنها مونتاژکارانی هستند که بیشتر از آن نمی‌دانند بنابراین زیرمجموعه‌های تولیدی زیربنای اصلی تولید را نمی‌شناسند و علاقه‌ای نیز به آن ندارند.
به گزارش خودروکار، هیچ کارخانه تولیدکننده موتورسیکلت داخلی برای خود زیرمجموعه تولیدی ندارد درحالی‌که خودروسازان در زنجیره تامین خود زیرمجموعه‌های بزرگی از قطعه‌سازان را تشکیل داده‌اند که ارتباطی هماهنگ بین این ۲ صنعت برقرار شده است.

آنها به زیرمجموعه‌های خود قالب و قطعه سفارش می‌دهند و برای تامین قطعات مورد نیاز خود برنامه مدون دارند. زمانی که قراردادی در صنعت خودرو امضا می‌شود برنامه دارند که کدام قطعه به کدام سورس سفارش داده شود اما در صنعت موتورسیکلت چون سابقه صنعتی ندارد از همان ابتدا برای تهیه قطعات موردنیاز خیلی پایبند به تهیه قطعات از تولیدکنندگان داخلی نیستند و بیشتر به این می‌اندیشند که چگونه از شرکت‌های چینی و هندی قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند.

اگر شرکت مونتاژکار تعهدی برای تهیه قطعات موردنیاز خود از داخل نداشته باشد این امر شدنی نیست. بدون حضور واسطه موتورسیکلت‌ساز، قطعه‌ساز داخلی نمی‌تواند با زنجیره تامین (ساپلایر) بین‌المللی ارتباط برقرار کند. ابتدا باید منافع ملی ازسوی تولیدکننده موتورسیکلت در نظر گرفته شود درنتیجه آنها نقش مهمی در این امر دارند بنابراین سیاست‌گذاری‌های صنعتی در این‌باره باید به وسیله تولیدکننده محصول نهایی در کشور اجرا شود؛ اگر این‌گونه نباشد شرایط پیشنهادی بسیار سخت خواهد بود.

در امر صادرات نیز نخست باید تکلیف OEM (خدمات پس از فروش خودروسازان به‌وسیله نمایندگی‌ها) در داخل مشخص شود و در بحث صادرات ابتدا نگرش اصلی تامین بازار داخل است. فعالان این صنعت در چین و هندوستان نیز با این شیوه وارد بازارهای جهانی شده‌اند. بدون در نظر گرفتن بازار کشور هرگز نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.



حبیب‌الله محمودان - نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت


منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار